1 STONE PIEDRA Earthscape Studio DnA Estudio Além July Design Group David Chipperfield Architects ARGDL Syn Architects Sahel AlHiyari Architects Muffler Architekten PartG mbB Cristian Yazigi forma permanencia fortaleza form permanence fortitude COMPLETE ENGLISH AND SPANISH TEXTSSEPTEMBER 2024 © Pablo Casals Aguirre 003 architecture lab29.2024 architecture lab3 “Materials, like stones, are always full of memories.” — Peter Zumthor Stone is a silent witness, carrying within it the weight of centuries, civilizations, and individual lives. It has endured alongside human history, waiting to reveal its story. In this issue of Architecture Lab Magazine, we approach stone not simply as a material, but as an embodiment of time, memory, and transformation. Stone, shaped by both geological forces and human hands, reveals a conversation between nature and culture. Its resilience mirrors our deepest desires for permanence, while its gradual erosion reminds us of the inevitable passage of time. As Maurice Merleau-Ponty suggested, our interactions with materials influence how we see the world. Stone, in particular, bridges the transient and the eternal, grounding us in a continuity that transcends generations. Every surface bears the marks of time—each fissure, crack, and weathered layer silently telling a tale of endurance and change. In the intimacy of the home, stone becomes more than just shelter. It evokes a sense of stability and grounding, acting as a psychological anchor that connects us to the earth. Stone walls and hearths remind us of ancient rhythms—the slow, patient passage of time—that contrast with the speed of modern life. Building with stone requires patience, a deep respect for the material’s inherent permanence, and an understanding that architecture, like stone, holds memory within its form. On a larger scale, stone has shaped the very idea of civilization. From the Pyramids to the Acropolis, citadels to cathedrals, stone has been the material of choice for humanity’s greatest cultural and spiritual achievements. Yet its very strength also humbles us. The slow weathering of stone, imperceptible day to day, eventually reminds us that even the most monumental structures are not immune to time. Stone endures, but it is also transformed, just as we, in shaping it, are changed by our encounter with it. This issue presents stone across varied architectural contexts—from public cultural centers to private dwellings. In each, stone reflects a different facet of our relationship with time and memory. Its presence connects us to something larger, something timeless, while at the same time rooting us in the present. As architects, builders, and inhabitants, we engage in a constant dialogue with the material, imbuing our structures with meaning that stretches beyond the immediate and into the eternal. There are places where the stone holds the story of the world. It waits for us to listen. “Los materiales, como las piedras, están siempre llenos de memorias.” — Peter Zumthor La piedra es un testigo silencioso, que lleva consigo el peso de los siglos, las civilizaciones y las vidas individuales. Ha perdurado junto a la historia humana, esperando revelar su historia. En esta edición de Architecture Lab Magazine, abordamos la piedra no simplemente como un material, sino como una encarnación del tiempo, de la memoria y de la transformación. La piedra, moldeada tanto por las fuerzas geológicas como por las manos humanas, revela un diálogo entre la naturaleza y la cultura. Su resistencia refleja nuestros deseos más profundos de permanencia, mientras que su erosión gradual nos recuerda el inevitable paso del tiempo. Como sugiere Maurice Merleau-Ponty, nuestras interacciones con los materiales influyen la manera en que vemos el mundo. La piedra, en particular, une lo efímero y lo eterno, anclándonos en una continuidad que trasciende generaciones. Cada superficie lleva las marcas del tiempo; cada fisura, grieta y capa erosionada cuenta en silencio una historia de resistencia y cambio. En la intimidad del hogar, la piedra se convierte en algo más que refugio. Evoca una sensación de estabilidad y arraigo, actuando como un ancla psicológica que nos conecta con la tierra. Los muros y las chimeneas de piedra nos recuerdan los antiguos ritmos—el lento y paciente paso del tiempo—que contrastan con la rapidez de la vida moderna. Construir con piedra requiere paciencia, un profundo respeto por la permanencia inherente del material y una comprensión de que la arquitectura, como la piedra, guarda memoria dentro de su forma. A mayor escala, la piedra ha dado forma a la misma idea de civilización. Desde las pirámides hasta el Acrópolis, desde ciudadelas hasta catedrales, la piedra ha sido el material predilecto para los mayores logros culturales y espirituales de la humanidad. Sin embargo, su misma fuerza también nos humilla. El lento desgaste de la piedra, imperceptible día a día, eventualmente nos recuerda que incluso las estructuras más monumentales no son inmunes al tiempo. La piedra perdura, pero también se transforma, al igual que nosotros, que al moldearla, nos transformamos por nuestro encuentro con ella. Esta edición presenta la piedra en diversos contextos arquitectónicos, desde centros culturales públicos hasta viviendas privadas. En cada uno, la piedra refleja una faceta diferente de nuestra relación con el tiempo y la memoria. Su presencia nos conecta con algo más grande, algo atemporal, mientras al mismo tiempo nos arraiga en el presente. Como arquitectos, constructores e habitantes, nos comprometemos en un diálogo constante con el material, impregnando nuestras estructuras con un significado que se extiende más allá de lo inmediato hacia lo eterno. Hay lugares donde la piedra guarda la historia del mundo. Espera a que la escuchemos. Anton Giuroiu49.2024 architecture lab Contents Contenidos Massive stone blocks frame the home as a permeable boundary that bridges the interior with its natural surroundings. Los bloques de piedra maciza enmarcan la casa, actuando como un límite permeable que conecta el interior con su entorno natural. © Studio IKSHA © Ziling Wang 1 Editorial 6 Reports Informes 12 Interviews Entrevistas 30 Projects Proyectos A cathedral-like space ascends through terraced stone levels, offering an upward journey integrating nature, culture, and education into the mountain’s carved interior. Un espacio similar a una catedral asciende a través de niveles de piedra en terrazas, ofreciendo un recorrido ascendente que integra la naturaleza, la cultura y la educación en el interior tallado de la montaña. Reports Informes 32 Interview s Entrevistas 36 6 Stoneskin Flexible Stone, Stonearts Stoneskin Piedra Flexible, Stonearts 8 Reimagining Stone Movement, MIT and Matter Design Reimaginando el Movimiento de la Piedra, MIT y Matter Design 10 Transforming Seashell Waste into Sustainable Material, Newtab-22 Transformando Desechos de Conchas Marinas en Material Sostenible, Newtab-22 14 Cristian Yazigi Hirmas | Cristian Yazigi Architects Eternal Echoes, Silent Memory Ecos Eternos, Memoria Silenciosa 20 Sahel AlHiyari | Office of Sahel Alhiyari for Architecture Privacy Sculpted in Tradition Privacidad Esculpida en la Tradición 24 Andrus Bezdar and Alexey Korablyov | ZROBIM Architects Natural Minimalism, Global Reach Minimalismo Natural, Alcance Global5 Projects Proyectos STONE PIEDRA Exploration Exploración Manifestation Manifestación Decline Declive © Juan Manuel McGrath © Brigida Gonzales 56 Local stone cladding ties the design to its environment, grounding Petraia House within raw natural surroundings. El revestimiento de piedra local vincula el diseño con su entorno, enraizando la Casa Petraia en su entorno natural. A white staircase ascends within the historic armory, subtly integrating modern elements into the existing architectural framework. Una escalera blanca asciende dentro del arsenal histórico, integrando sutilmente elementos modernos en el marco arquitectónico existente. 68 36 Quarry No. 8: Book Mountain | DnA Cantera N.º 8: Montaña de Libros | DnA 40 Quarry No. 9 & 10: Stage and Live Performance | DnA Cantera No. 9 y 10: Escenario y Actuación en Vivo | DnA 44 1G Store | Estudio Além Tienda 1G | Estudio Além 48 Gui Yu Shan Fang Landscape | July Design Group Paisaje Gui Yu Shan Fang | July Design Group 52 Cava Arcari | David Chipperfield Architects Cava Arcari | David Chipperfield Architects 56 Petraia House | ARGDL Casa Petraia | ARGDL 60 Shamalat Cultural Center | Syn Architects Centro Cultural Shamalat | Syn Architects 64 B. Kanaan Residence | Sahel AlHiyari Architects Residencia B. Kanaan | Sahel AlHiyari Architects 68 House of the Weimar Republic | Muffler Architekten PartG mbB Casa de la República de Weimar | Muffler Architekten PartG mbB 72 Mausoleum for Two | Cristian Yazigi Mausoleo para Dos | Cristian Yazigi Contents Contenidos Conception Concepción 32 The Infinite Rise House | Earthscape Studio La Casa del Ascenso Infinito | Earthscape Studio69.2024 architecture lab Stoneskin Flexible Stone, Stonearts Stoneskin Piedra Flexible, Stonearts Stoneskin by Stonearts transforms natural stone into a lightweight flexible material perfect for modern interior and exterior applications. Stoneskin de Stonearts transforma la piedra natural en un material ligero y flexible perfecto para aplicaciones modernas en interiores y exteriores. Reports Informes Stoneskin by Stonearts - © Stoneart7 Stoneskin, desarrollado por la empresa austriaca Stonearts, transforma la piedra natural en un material ligero y flexible adecuado para diversas aplicaciones de diseño. El material se produce a través de un proceso que se basa en técnicas tradicionales de sitios de canteras en India. Este método, similar a la impresión inversa, permite que las capas minerales de la superficie de la piedra migren a un sustrato, creando láminas delgadas que retienen la estratificación original de la piedra. Cada lámina tarda hasta 24 horas en producirse, y un solo bloque de piedra puede generar hasta 1000 capas. El color y la textura de Stoneskin dependen de la composición geológica de la piedra original. Por ejemplo, los paneles derivados de arenisca ofrecen tonos cálidos y terrosos, mientras que los paneles basados en pizarra presentan matices más fríos y grisáceos. El material está disponible en varios tamaños, incluso S (1220 x 610 mm), L (2440 x 1220 mm) y un próximo tamaño XL (2600 x 1200 mm). El grosor varía de 1.5 a 3 mm, con un peso aproximado de 1.5 kg/ m2 . Se suele utilizar un respaldo de fibra de vidrio para mejorar la estabilidad. Este material versátil es aplicable en revestimientos de paredes, pisos, revestimientos de muebles e instalaciones de baños, entre otros usos. Es compatible con proyectos tanto interiores como exteriores, ofreciendo durabilidad y una estética natural. Además, Stonearts ha desarrollado una variante ultradelgada y altamente flexible de Stoneskin, respaldada con algodón orgánico, que es adecuada para sectores como la tapicería, la moda y el diseño automotriz. Stoneskin también posee notables propiedades materiales, incluida la resistencia a temperaturas de hasta 120 °C, alta resistencia a la abrasión (PEI II) y una clasificación de seguridad contra incendios de C-S2, d 0 según UNE-EN 13755:2008. El material puede cortarse y perforarse utilizando herramientas estándar para madera o piedra, y su flexibilidad puede incrementarse aplicando calor. En línea con los principios de eco-diseño, Stoneskin ofrece una alternativa sostenible a la piedra tradicional al reducir la cantidad de materia prima requerida, mientras conserva la belleza natural y durabilidad de la piedra. Stoneskin by Stonearts - © Stoneart Reports Informes Stoneskin, developed by Austrian company Stonearts, transforms natural stone into a lightweight, flexible material suitable for various design applications. The material is produced through a process that draws on traditional techniques from Indian quarrying sites. This method, akin to reverse printing, allows the mineral layers on the stone’s surface to migrate onto a substrate, creating thin sheets that retain the stone’s original stratification. Each sheet takes up to 24 hours to produce, and a single block of stone can yield up to 1000 layers. Stoneskin’s color and texture are determined by the geological composition of the original stone. For example, sandstone-derived panels offer warm, earthy tones, while shale-based panels present cooler, grayish hues. The material is available in various sizes, including S (1220 x 610 mm), L (2440 x 1220 mm), and an upcoming XL size (2600 x 1200 mm). Thickness ranges from 1.5 to 3 mm, with a weight of approximately 1.5 kg/m 2 . A fiberglass backing is typically used to enhance stability. This versatile material is applicable in wall cladding, flooring, furniture cladding, and bathroom installations, among other uses. It supports both interior and exterior projects, offering durability and a natural aesthetic. Additionally, Stonearts has developed an ultra-thin, highly flexible variant of Stoneskin, backed with organic cotton, which is suitable for sectors like upholstery, fashion, and automotive design. Stoneskin also boasts notable material properties, including resistance to temperatures up to 120 °C, high abrasion resistance (PEI II), and a fire safety classification of C-S2, d 0 according to UNE-EN 13755:2008. The material can be cut and drilled using standard woodworking or stone tools, and its flexibility can be increased by applying heat. Aligned with eco-design principles, Stoneskin offers a sustainable alternative to traditional stone by reducing the amount of raw material required, while preserving the natural beauty and durability of stone. Yuki by Stoneart - © Stoneart89.2024 architecture lab MIT and Matter Design Use Ancient Techniques to Hand-Move 25-Tonne Stones MIT y Matter Design Usan Técnicas Antiguas para Mover Piedras de 25 Toneladas a Mano © Matter Design Reports Informes9 MIT researchers, in collaboration with Matter Design Studio and CEMEX Global R&D, have developed an innovative method to move 25-ton stones by hand, challenging conventional construction techniques. This research, led by Brandon Clifford of Matter Design, explores how massive concrete forms can be manipulated without cranes or heavy machinery by focusing on their density, center of mass, and specific design features. The team’s approach involves using variable-density concrete to precisely calibrate the center of mass of these massive masonry units (MMUs). This allows the stones to be rocked, tilted, and rolled into place with ease, using strategically placed handle points and rounded edges. The research takes inspiration from the ancient techniques used by civilizations such as the builders of the Moai statues on Easter Island, who reportedly moved these enormous statues by “walking” them into place. Matter Design and CEMEX have applied these findings in two projects, Janus and Walking Assembly, which demonstrate the practical potential of assembling large-scale construction elements without the need for cranes. These projects highlight the possibilities for constructing in difficult- to-access areas and offer new methods for assembling and disassembling structures, potentially reducing the need for demolition and allowing for more flexible configurations. This research rethinks how massive construction elements can be moved and assembled and opens up possibilities for more sustainable and adaptable building practices. Investigadores del MIT, en colaboración con Matter Design Studio y CEMEX Global R&D, han desarrollado un método innovador para mover piedras de 25 toneladas con las manos, desafiando las técnicas de construcción convencionales. Esta investigación, liderada por Brandon Clifford de Matter Design, explora cómo las formas masivas de concreto pueden ser manipuladas sin grúas ni maquinaria pesada, centrándose en su densidad, centro de masa y características de diseño específicas. El enfoque del equipo implica el uso de concreto de densidad variable para calibrar con precisión el centro de masa de estas unidades masivas de mampostería (MMUs). Esto permite que las piedras sean balanceadas, inclinadas y rodadas en su lugar con facilidad, utilizando puntos de agarre estratégicamente ubicados y bordes redondeados. La investigación se inspira en las técnicas antiguas utilizadas por civilizaciones como los constructores de las estatuas Moai en la Isla de Pascua, quienes, según se informa, movieron estas enormes estatuas “caminándolas” hasta su ubicación final. Matter Design y CEMEX han aplicado estos hallazgos en dos proyectos, Janus y Walking Assembly, que demuestran el potencial práctico de ensamblar elementos de construcción a gran escala sin la necesidad de grúas. Estos proyectos destacan las posibilidades de construcción en áreas con acceso difícil y ofrecen nuevos métodos para ensamblar y desmontar estructuras, lo que podría reducir la necesidad de demolición y permitir configuraciones más flexibles. Esta investigación replantea cómo se pueden mover y ensamblar elementos de construcción masivos y abre posibilidades para prácticas de construcción más sostenibles y adaptables. © Matter Design Reports Informes © Matter Design Using variable-density concrete to shift the center of mass, heavy stones are manipulated manually by rocking, tilting, and rolling them into place. Utilizando concreto de densidad variable para desplazar el centro de masa, las piedras pesadas se manipulan manualmente balanceándolas, inclinándolas y rodándolas hasta colocarlas en su lugar.Next >