1 WOOD MADERA Atelier Faber + Anna Saint-Pierre 2M26 Oslo Works Atelier Marko Brajovic CCA Centro De Colaboración Arquitectónica IARA GAAGA Horomystudio Jmarchitects COA Arquitectura textura regeneración durabilidad texture regeneration durability COMPLETE ENGLISH AND SPANISH TEXTSAUGUST 2024 © Keith Hunter 002 architecture lab28.2024 architecture lab3 “There is something inherently unique in every piece of wood. It holds a life within it, and it’s our task to uncover it.” - George Nakashima Wood embodies a profound connection to nature, deeply ingrained in the fabric of architectural history. In this issue of Architecture Lab Magazine, we explore wood’s versatility through a philosophical lens, revealing its inherent potential and poetic resonance. Martin Heidegger’s concept of “dwelling” intertwines building with the essence of existence. Wood, with its organic origins, becomes a medium through which we articulate our relationship with the world. It carries a narrative of growth, decay, and renewal, mirroring our own life cycles. From the seedling that matures into a towering tree to the timber that shapes our dwellings, wood evolves, reflecting our journey through life. Nakashima’s view of wood’s unique spirit aligns with Heidegger’s philosophy, where building transcends mere construction to create spaces where life unfolds. Each grain pattern tells a story of growth; each knot signifies resilience. Working with wood allows architects to engage with these narratives, crafting structures that honor the material’s origins and potential. This issue exemplifies wood’s adaptability and depth, unveiling unexpected elegance in a masterful structure that transcends its utilitarian purpose, becoming an architectural poem infused with craftsmanship and soul. A suspended sanctuary poised between fjord and frozen shore achieves a harmonious balance, merging traditional wellness with contemporary design. In this edition, wood nurtures and shelters orchids, rebuilds bridges imbued with tradition, creates public spaces, and embraces homes, showcasing its boundless potential and enduring beauty. From serene temples nestled in forests to urban pavilions, wood’s intrinsic qualities foster connections between people and their environments. Wood retains a sense of authenticity and history, its sustainability aligning with contemporary environmental consciousness. In focusing on wood, we celebrate its enduring relevance and timeless solutions to architectural challenges, uncovering the life within wood, crafting spaces that shape and reflect our lives. “Hay algo inherentemente único en cada pieza de madera. Contiene una vida en su interior, y es nuestra tarea descubrirla.” - George Nakashima La madera encarna una profunda conexión con la naturaleza, profundamente arraigada en la historia de la arquitectura. En esta edición de Architecture Lab Magazine, exploramos la versatilidad de la madera a través de una lente filosófica, revelando su potencial inherente y su resonancia poética. El concepto de “habitar” de Martin Heidegger entrelaza la construcción con la esencia de la existencia. La madera, con sus orígenes orgánicos, se convierte en un medio a través del cual articulamos nuestra relación con el mundo. Lleva una narrativa de crecimiento, decadencia y renovación, reflejando nuestros propios ciclos de vida. Desde la semilla que se convierte en un árbol imponente hasta la madera que da forma a nuestras viviendas, la madera evoluciona, reflejando nuestro viaje por la vida. La visión de Nakashima sobre el espíritu único de la madera se alinea con la filosofía de Heidegger, donde la edificación trasciende la mera construcción para crear espacios donde la vida se despliega. Cada patrón de grano cuenta una historia de crecimiento.; cada nudo significa resiliencia. Trabajar con madera permite a los arquitectos involucrarse con estas narrativas, creando estructuras que honran los orígenes y el potencial del material. Esta edición ejemplifica la adaptabilidad y profundidad de la madera, desvelando una elegancia inesperada en una estructura magistral que trasciende su propósito utilitario, convirtiéndose en un poema arquitectónico impregnado de artesanía y alma. Un santuario suspendido, situado entre el fiordo y la orilla helada, logra un equilibrio armonioso, fusionando el bienestar tradicional con el diseño contemporáneo. En esta edición, la madera nutre y protege a las orquídeas, reconstruye puentes impregnados de tradición, crea espacios públicos y abraza hogares, mostrando su potencial ilimitado y su belleza duradera. Desde templos serenos en bosques hasta pabellones urbanos, las cualidades intrínsecas de la madera fomentan conexiones entre las personas y sus entornos. La madera conserva un sentido de autenticidad e historia, su sostenibilidad se alinea con la conciencia ambiental contemporánea. Enfocándonos en la madera, celebramos su relevancia perdurable y soluciones atemporales a los desafíos arquitectónicos, descubriendo la vida dentro de la madera, creando espacios que moldean y reflejan nuestras vidas. Anton Giuroiu48.2024 architecture lab Contents Contenidos 1 Editorial 6 Reports Informes 13 Interviews Entrevistas 32 Projects Proyectos Reports Informes Interview s Entrevistas 6 See-Through Wood is Stronger than Plastic and Tougher than Glass La Madera Transparente es más Fuerte que el Plástico y más Dura que el Vidrio 8 Rice Researchers Develop 3D-Printed Wood from Its Natural Components Investigadores de Rice Desarrollan Madera Impresa en 3D a Partir de sus Componentes Naturales 10 Study Reveals Antiviral Properties of Solid Wood Surfaces Estudio Revela Propiedades Antivirales de las Superficies de Madera Maciza 14 Andrew Ingham | Denizen Works Sustainable, Site-Specific Architecture Arquitectura Sostenible y Contextual 20 Lu Yao and Qinrong Liu | Deep Origin Interdisciplinary Approach to Architecture Enfoque Interdisciplinario en Arquitectura 26 David and Verena Messner | Messner Architects Responsive Architectural Practices Prácticas Arquitectónicas Responsivas The Niwatorigoya traditional Japanese chicken coop features meticulously crafted cypress beams, cedar bark roofing, and a single- piece wooden stairway of exceptional craftsmanship. El gallinero tradicional japonés de Niwatorigoya presenta vigas de ciprés meticulosamente elaboradas, techo de corteza de cedro y una escalera de madera de una sola pieza de una artesanía excepcional. © Giaime Meloni Gaïette Installation uses black coal-painted wooden shingles to symbolically represent former mining pits, transforming local heritage into an interactive art piece that reflects profound landscape and societal changes. Instalación Gaïette utiliza tejas de madera pintadas con carbón negro para representar simbólicamente antiguos pozos mineros, transformando el patrimonio local en una obra de arte interactiva que refleja profundos cambios paisajísticos y sociales. 40 34 © Yuki Okada5 Projects Proyectos WOOD MADERA Conception Concepción Exploration Exploración Manifestation Manifestación © Melchior Overdevest © Eduardo Ohara Junior 64 GAAGA’s ‘t Bosbad combines residential living with nature, featuring tree trunk columns, a recycled timber facade, and a water-integrating design in Eindhoven’s Bosrijk park. ‘t Bosbad de GAAGA combina la vida residencial con la naturaleza, con columnas de troncos de árboles, una fachada de madera reciclada y un diseño que integra el agua en el parque Bosrijk de Eindhoven. The Forest Temple symbolizes harmony with nature through its bamboo structure, sixteen supporting pillars, central iron ring, and bird wing-inspired blue-green ceramic tile roof. El Templo del Bosque simboliza la armonía con la naturaleza a través de su estructura de bambú, dieciséis pilares de soporte, anillo central de hierro y techo de tejas de cerámica azul-verde inspirado en el ala de un pájaro. 48 34 Gaïette Installation | Atelier Faber + Anna Saint-Pierre Instalación Gaïette | Atelier Faber + Anna Saint-Pierre 40 Niwatorigoya Chicken Coop | 2M26 Gallinero Niwatorigoya | 2M26 44 Hotspot Sauna | Oslo Works Sauna Hotspot | Oslo Works 48 AYURU the Forest Temple | Atelier Marko Brajovic AYURU el Templo del Bosque | Atelier Marko Brajovic 54 Orchid Pavilion | CCA Centro De Colaboración Arquitectónica Pabellón de orquídeas | CCA Centro De Colaboración Arquitectónica 58 FW JI·The Covered Bridge on Aqueduct | IARA FW JI·El Puente Cubierto en el Acueducto | IARA 64 ‘t Bosbad | GAAGA ‘t Bosbad | GAAGA 70 Hill House | Horomystudio Casa de la Colina | Horomystudio 76 The Bothy and Tùr at Cuningar Loop | Jmarchitects El Bothy y Tùr en Cuningar Loop | Jmarchitects 80 Tierra Tinta Winery | COA Arquitectura Bodega Tierra Tinta | COA Arquitectura Contents Contenidos68.2024 architecture lab Reports Informes See-Through Wood Is Stronger Than Plastic and Tougher Than Glass La Madera Transparente es Más Fuerte que el Plástico y Más Dura que el Vidrio Transparent wood is being developed for applications in mobile device screens, thermal-insulating windows, and building design. Madera transparente se está desarrollando para aplicaciones en pantallas de dispositivos móviles, ventanas termoaislantes y diseño de edificios. WILEY- VCH VERLAG GMBH & CO. KGAA, WEINHEIM | CC BY-NC-ND 4.07 Researchers believe transparent wood can become a mainstream sustainable material. Los investigadores creen que la madera transparente puede convertirse en un material sostenible convencional. Reports Informes Thirty years ago, German botanist Siegfried Fink wanted to see the inner workings of woody plants without dissecting them. By bleaching the pigments in plant cells, he created transparent wood, a technique he published in 1992. This remained the last word on see-through wood until materials scientist Lars Berglund at KTH Royal Institute of Technology in Sweden rediscovered it. Berglund saw potential in Fink’s work, aiming to create a stronger alternative to transparent plastic. Concurrently, researchers at the University of Maryland explored using wood’s strength for nontraditional purposes. Years of experimentation have led to significant progress. Transparent wood could soon be used in smartphone screens, glowing light fixtures, and color-changing windows. Qiliang Fu, a wood nanotechnologist at Nanjing Forestry University, expressed optimism about the material’s future. Wood’s structure, composed of vertical channels, becomes transparent by removing or modifying lignin, the “glue” holding the cells together. Scientists then fill the air pockets with epoxy resin, matching the refractive index of cell walls, and making the wood transparent. This transparent wood is typically thin but sturdy, with the wood fibers stronger than carbon fibers. Transparent wood outperforms plastic and glass in strength tests, being three times stronger than Plexiglass and ten times tougher than glass. Although thicker transparent wood scatters more light, making it hazier, it can still transmit significant light. Companies like Woodoo are developing lignin-removed wood for various applications, including car dashboards and billboards. Researchers see transparent wood as a superior insulator compared to glass, useful in energy-efficient buildings. Scientists are also experimenting with phase- change materials to enhance wood’s heat storage and release properties. Transparent wood windows, while hazy, could provide diffuse light and act as load-bearing light sources. Berglund’s team has even created smart windows from transparent wood, which can change color with electricity. Recent efforts focus on making transparent wood production more sustainable, such as using bio-based polymers and greener lignin-bleaching methods. Montanari and colleagues developed a bio-based polymer from citrus peels, maintaining the mechanical and optical properties of transparent wood. Hu’s lab introduced a hydrogen peroxide and UV radiation method to bleach wood more sustainably. While glass currently has a lower environmental impact at the end of its life cycle, researchers believe transparent wood can become a mainstream sustainable material with further development. Hace treinta años, el botánico alemán Siegfried Fink deseaba ver el funcionamiento interno de las plantas leñosas sin diseccionarlas. Al decolorar los pigmentos en las células vegetales, creó madera transparente, una técnica que publicó en 1992. Esto siguió siendo la última palabra sobre la madera transparente hasta que el científico de materiales Lars Berglund del Instituto Real de Tecnología de KTH en Suecia la redescubrió. Berglund vio potencial en el trabajo de Fink, apuntando a crear una alternativa más fuerte al plástico transparente. Paralelamente, investigadores de la Universidad de Maryland exploraron el uso de la resistencia de la madera para propósitos no tradicionales. Años de experimentación han llevado a un progreso significativo. La madera transparente pronto podría usarse en pantallas de teléfonos inteligentes, lámparas brillantes y ventanas que cambian de color. Qiliang Fu, nanotecnólogo de madera en la Universidad Forestal de Nanjing, expresó optimismo sobre el futuro del material. La estructura de la madera, compuesta por canales verticales, se vuelve transparente al eliminar o modificar la lignina, el “pegamento” que mantiene unidas las células. Los científicos luego llenan los huecos de aire con resina epoxi, igualando el índice de refracción de las paredes celulares, haciendo la madera transparente. Esta madera transparente es típicamente fina pero resistente, con fibras de madera más fuertes que las fibras de carbono. La madera transparente supera al plástico y al vidrio en pruebas de resistencia, siendo tres veces más fuerte que el Plexiglás y diez veces más dura que el vidrio. Aunque la madera transparente más gruesa dispersa más luz, haciéndola más opaca, aún puede transmitir una cantidad significativa de luz. Empresas como Woodoo están desarrollando madera con lignina eliminada para diversas aplicaciones, incluidos tableros de automóviles y carteles publicitarios. Los investigadores ven la madera transparente como un aislante superior en comparación con el vidrio, útil en edificios energéticamente eficientes. Los científicos también están experimentando con materiales de cambio de fase para mejorar las propiedades de almacenamiento y liberación de calor de la madera. Las ventanas de madera transparente, aunque opacas, podrían proporcionar luz difusa y actuar como fuentes de luz que soportan cargas. El equipo de Berglund incluso ha creado ventanas inteligentes a partir de madera transparente, que pueden cambiar de color con electricidad. Los esfuerzos recientes se centran en hacer que la producción de madera transparente sea más sostenible, como el uso de polímeros de base biológica y métodos de blanqueo de lignina más ecológicos. Montanari y sus colegas desarrollaron un polímero de base biológica a partir de cáscaras de cítricos, manteniendo las propiedades mecánicas y ópticas de la madera transparente. El laboratorio de Hu introdujo un método de peróxido de hidrógeno y radiación UV para blanquear la madera de manera más sostenible. Si bien el vidrio actualmente tiene un menor impacto ambiental al final de su ciclo de vida, los investigadores creen que la madera transparente puede convertirse en un material sostenible convencional con un mayor desarrollo.88.2024 architecture lab Reports Informes Rice Researchers Develop 3D-Printed Wood from Its Natural Components Investigadores de Rice Desarrollan Madera Impresa en 3D a Partir de sus Componentes Naturales © Gustavo Raskosky | Rice University 9Reports Informes Researchers at Rice University have developed a sustainable method to 3D print wood structures using lignin and cellulose, the primary components of wood. This additive-free, water-based ink can produce intricate wood designs through a technique called direct ink writing. Muhammad Rahman, an assistant research professor at Rice, highlighted the eco-friendly potential of this innovation, which was recently published in *Science Advances*. “Creating wood structures directly from natural components sets the stage for a more sustainable future”, said Rahman. This method uses nanoscale wood components, marking significant progress in 3D printing technology, according to Pulickel Ajayan, a professor and chair of materials science and nanoengineering at Rice. The research team, including M.S.H Thakur and Chen Shi, optimized the ink composition by adjusting the ratios of lignin, cellulose nanofibers, and nanocrystals. Despite lignin’s abundance, it is often undervalued, noted Amit Naskar from Oak Ridge National Laboratory. Post-printing analyses showed that the 3D-printed wood closely resembles natural wood in texture, scent, and strength. Mechanical tests demonstrated compressive and bending strengths surpassing those of natural balsa wood. The project received support from Rice University, the Rice Shared Equipment Authority, and the U.S. Department of Energy. Investigadores de la Universidad de Rice han desarrollado un método sostenible para imprimir estructuras de madera en 3D utilizando lignina y celulosa, los componentes principales de la madera. Esta tinta a base de agua y sin aditivos puede producir diseños de madera intrincados mediante una técnica llamada escritura directa con tinta. Muhammad Rahman, profesor asistente de investigación en Rice, destacó el potencial ecológico de esta innovación, que se publicó recientemente en *Science Advances*. “Crear estructuras de madera directamente a partir de componentes naturales prepara el camino para un futuro más sostenible”, dijo Rahman. Este método utiliza componentes de madera a nanoescala, lo que marca un progreso significativo en la tecnología de impresión 3D, según Pulickel Ajayan, profesor y presidente de ciencia e ingeniería de materiales en Rice. El equipo de investigación, incluyendo a M.S.H Thakur y Chen Shi, optimizó la composición de la tinta ajustando las proporciones de lignina, nanofibras de celulosa y nanocristales. A pesar de la abundancia de lignina, a menudo se infravalora, señaló Amit Naskar del Laboratorio Nacional de Oak Ridge. Los análisis posteriores a la impresión mostraron que la madera impresa en 3D se asemeja mucho a la madera natural en textura, aroma y resistencia. Las pruebas mecánicas demostraron que las resistencias a la compresión y la flexión superan las de la madera de balsa natural. El proyecto recibió apoyo de la Universidad de Rice, la Autoridad de Equipos Compartidos de Rice y el Departamento de Energía de Estados Unidos. © M. S. H. Thakur et al. | Sci. Adv.Next >